سبد خرید

نحوه ساخت متریال چمن در اسکچاپ

نحوه ساخت متریال چمن در اسکچاپ

در این مقاله، شما با نحوه ساخت متریال چمن در اسکچاپ به کمک پلاگین Skatter آشنا می‌شوید. Skatter یک ابزار جدید و قدرتمند برای نرم افزار اسکچاپ است که پرکردن سطوح مختلف با مدل‌های ایجاد شده را به یک کار بسیار آسان تبدیل می‌کند. به کمک این پلاگین، می‌توان حجم عظیمی از پوشش‌های گیاهی را رندر گرفت، فضاهای شهری را به‌سرعت پرکرد و مجموعه‌های پارامتریک را ایجاد کرد. اما به‌طور‌کلی این قابلیت، هنگام مدل‌سازی گیاهان سه‌بعدی مانند چمن، درختان و بوته‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای این‌که بتوانید از پلاگین skatter بهره ببرید، فقط به یک سطح و همچنین اجزایی برای ایجاد پراکندگی روی آن سطح نیاز دارید. در این فرآیند، ابتدا باید سطح خود را به عنوان میزبان انتخاب کرده و سپس Grass Assortments را به عنوان جزئی که باید روی سطح میزبان پراکنده شود، انتخاب کنید. در نهایت از خروجی کار خود، رندرهایی را تهیه کنید. در ادامه، به آموزش مرحله به مرحله نحوه ساخت متریال چمن در اسکچاپ می‌پردازیم.

 

متریال چمن اسکچاپ

 


 

معرفی پلاگین Skatter در اسکچاپ

مدل‌سازی اجزایی مثل چمن، همیشه یک چالش بزرگ برای طراحان بوده است. به خصوص در مرحله تهیه رندر از مدل ایجاد شده! در گذشته نیز تلاش‌هایی برای ساخت پلاگین‌هایی برای رفع این مشکل صورت گرفته است. این پلاگین‌ها تا حدودی این چالش طراحی را رفع کرده‌اند؛ اما محدودیت‌هایی نیز داشته‌اند. در نتیجه، در بسیاری از موارد، طراحان باید به برنامه‌های دیگری مانند فتوشاپ تکیه می‌کردند. اما با توسعه پلاگین Skatter برای نرم افزار اسکچاپ، این مشکل و چالش در روند مدل‌سازی متریال چمن در اسکچاپ، به خوبی برطرف شده است.

 

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار اسکچاپ مقاله چرا آموزش اسکچاپ ضروری است؟ نرم افزاری پیچیده در عین سادگی! را بخوانید.

 

ساخت متریال چمن‌ در اسکچاپ

در مرحله اول برای ساخت متریال چمن در اسکچاپ، مطابق تصویر زیر، باید یک Plane به عنوان جزء اصلی چمن، ایجاد کنید. همان‌طور که می‌دانید، برای طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر شدن ظاهر چمن، باید اجزای چمن را در زوایای مختلف خم کرد و یا به آن پیچ و تاب بیشتری داد؛ بنابراین در این مرحله از مدل‌سازی باید از ابزار Fredo scale استفاده کنید.

 

ساخت متریال چمن

 

در قسمت بعدی، نیاز به ابزاری برای تولید بافت و متریال چمن در اسکچاپ دارید؛ بنابراین ThruPaint Fredo ابزار موردنیاز شما در این مرحله است. به کمک این ابزار شما می‌توانید بافت چمن را با رنگ سبز ایجاد و روی مدل ایجاد شده منتقل کنید. سپس می‌توانید موقعیت بافت روی چمن را تغییر دهید تا سایه‌های مختلفی از رنگ سبز را در مدل خود داشته باشید. به‌این‌ترتیب، شما فقط یک متریال هنگام گرفتن رندرهای خود دارید و این موضوع، هنگامی که با صحنه‌های پیچیده کار می‌کنید یک مزیت فوق‌العاده است.

 

متریال چمن در اسکچاپ

 

در ادامه روند مدلسازی، می‌توانید گل‌هایی را نیز دقیقاً با همان روشی که گفته شد، ایجاد کنید.

 

ایجاد چمن در اسکچاپ

 

ایجاد یک سطح پوشیده از چمن در اسکچاپ

حالا نوبت آن رسیده است که چمن ایجاد شده را به‌صورت دسته روی یک سطح ایجاد کنید. این مرحله از مدل‌سازی، همان جایی است که شما به پلاگین Skatter نیاز دارید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ابتدا باید یک سطح را به‌عنوان میزبان ایجاد کنید. سپس اجزای چمنی را که قبلاً ساخته بودید، انتخاب می‌کنید تا روی سطح مورد نظر پراکنده شوند. در بیشتر موارد استفاده از گزینه Uniform به‌عنوان روش توزیع، می‌تواند راه حل مناسب‌تری باشد.

به‌عنوان مثال، استفاده از گزینه‌های Random و Collision در سطوح بزرگ‌تر یک نقطه ضعف دارد. زیرا با افزایش تعداد اجسام می‌تواند بسیار کند شود و فرایند مدل‌سازی را به تأخیر بیاندازد. اگر از گزینه Uniform استفاده کنید و فاصله X و Y را کاهش دهید و همچنین تنظیمات Jitter را مطابق دلخواهتان تغییر دهید، قطعاً پلاگین Skatter یک خروجی بسیار عالی با سرعت بالا به شما ارائه می‌دهد. پلاگین Skatter امکانات بی‌پایانی را برای کنترل این فرایند به شما ارائه می‌دهد. این تغییرات ساده، نتیجه بسیار خوبی را به همراه دارند.

 

نحوه ساخت چمن

 

تنظیمات لازم برای داشتن یک خروجی فوق‌العاده

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در زیر برگه Area، در قسمت Boundary Check مقدار Distance روی عدد 10 تنظیم شده است. همچنین شما باید گزینه‌های Rotation و Scale را نیز فعال کنید. این کار برای داشتن تنوع بیشتر در ایجاد پراکندگی به شما کمک می‌کند.

 

نحوه ساخت متریال چمن

 

استفاده از  Thea برای تهیه رندر

Skatter قابلیت ادغام با پلاگین‌های مختلف مثل V-ray برای ایجاد رندر و خروجی‌ها را نیز دارد. اما همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، از Thea Render برای اجرای تنظیمات Skatter استفاده شده است. در این مرحله شما باید روی ReGenerate کلیک کنید تا تنظیمات مورد نظر اعمال شود. سپس یک Test render (رندر آزمایشی) با Thea تهیه کنید.

Thea همچنین دارای قابلیت تهیه رندر به صورت مستقیم در نمای خود اسکچاپ است. بنابراین می‌توانید از موتور رندر Interactive Presto Thea استفاده کنید، چرا که بسیار سریع عمل می‌کند و از GPU برای تهیه رندر فقط در چند ثانیه استفاده می‌کند.

 

نحوه ساخت چمن سه بعدی

 

اضافه کردن تنوع در پلاگین Skatter

برای افزودن تنوع بیشتر در چمن ایجاد شده و واقع‌گرایانه‌تر شدن آن، می‌توانید علف‌های تک و منفرد را نیز اضافه کنید. اما باید میزان پراکندگی تصادفی را به میزان قابل‌ توجهی کاهش دهید. برای ایجاد یک Skatter جدید، روی نماد نوار ابزار کلیک کنید و سطح میزبان و چمن ایجاد شده را انتخاب کنید.

فعال‌کردن گزینه‌های Rotation و Scale در این مرحله نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا به واقعی‌تر دیده‌شدن چمن ایجاد شده کمک می‌کند. علاوه بر این، دادن یک مقدار مشخص به قسمت Random seed به این معنی است که می‌توانید توزیع متفاوت‌تری نسبت به اولین Skatter ایجاد شده دریافت می‌کنید. همه این عوامل، در نهایت به داشتن یک خروجی حرفه‌ای‌تر ختم می‌شوند.

 

نحوه ساخت چمن اسکچاپ

 

یک رندر آزمایشی دیگر به کمک Thea تهیه کنید. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این پراکندگی‌های جدید به خوبی قابل مشاهده است. اما هنوز یک مرحله دیگر از کار باقی مانده است؛ چیزی که همه چمن‌ها دارند، یعنی ایجاد علف‌های هرز!

 

ساخت چمن سه بعدی

 

برای آشنایی بیشتر با پلاگین‌های کاربردی اسکچاپ مقاله معروف‌ترین پلاگین اسکچاپ برای رندر را مطالعه کنید.

 

اضافه کردن علف‌های هرز با Skatter در اسکچاپ

در این مرحله، باید دوباره یک Skatter سوم ایجاد کنید و تعدادی گل و یا قاصدک را نیز وارد فایل کنید تا به چمن ایجاد شده کمک کند ظاهری واقعی‌تر به خود بگیرد. تغییر نحوه توزیع و پراکندگی و فعال‌کردن گزینه‌های Rotation و Scale نیز مانند مراحل قبل باید صورت بگیرد. همچنین باید از تناسب مقیاس موردنظر با چمن، اطمینان حاصل کنید.

 

متریال چمن سه بعدی

 

بار دیگر، یک رندر آزمایشی نهایی در Thea ایجاد کنید. در نهایت، خروجی کار شما یک چمنزار متنوع با 3 نوع چمن و چند علف هرز است.

 

تولید متریال چمن

 

مدل‌سازی زمین

مدل‌سازی زمین در نرم افزار اسکچاپ به کمک پلاگین Artisan، یک پلاگین پرکاربرد دیگر، انجام می‌شود. Artisan ویژگی‌های اضافی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد که بدون آن، انجام دادن کارها برای زمانی که می‌خواهید کارها آسان‌تر پیش برود و به‌خصوص اگر بخواهید توزیع پراکندگی در مدل خود را کنترل کنید، دشوارتر است. ابتدا می‌توانید با یک صفحه ساده شروع کنید. سپس از ابزار Artisan Sculpt Tool برای شکل‌دادن به زمین استفاده کنید.

هنگامی که از طراحی نهایی خود رضایت داشتید، حالا می‌توانید از ابزار Fredo’s ThruPaint استفاده کنید تا بافت و پوشش زمین را به روی آن منتقل کنید. سپس از ابزار Paint Brush Tool استفاده کنید. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد با کلیک کردن و کشیدن در بالای بافت موجود، یک بافت جدید را ایجاد کنید.

مدل سازی چمن

حالا می‌توانید با استفاده از Artisan’s Select Brush، زمین را برای استفاده از پلاگین Skatter آماده کنید. همچنین با کلیک کردن و کشیدن Brush، می‌توانید مناطق خاصی را انتخاب و گروه‌بندی کنید.

 

مدل سازی چمن سه بعدی

 

استفاده از Skatter در اسکچاپ روی زمین

اکنون بخش سرگرم‌کننده کار شروع می‌شود، یعنی استفاده از Skatter در منطقه‌ای بزرگ‌تر!

ازآنجایی‌که زمین ایجاد شده یک زمین شیب‌دار است، باید کاری کنید تا چمن، روی سطح زمین را دنبال کند و به آن برسد. برای انجام این کار از ابزار Scale falloff در بخش Area برای انتقال مدل‌ها به سمت مسیرها استفاده کنید. بر روی محدوده ایجاد شده در تصویر زیر، از شش لایه استفاده شده است: یکی برای هر ردیف از چمن‌ها، یکی برای هر ردیف از گل‌ها و یکی برای سنگ‌ها. همچنین چند سنگ به صورت دستی روی زمین پراکنده شده است. تمامی مراحلی که در قسمت‌های پیش به آن‌ها اشاره شد، در این جا نیز تکرار شده است.

 

پلاگین skatter اسکچاپ

 

تصویر زیر، اولین تست رندر از این محدوده را نشان می‌دهد:

 

متریال چمن سه بعدی

 

در نهایت قرار دادن چند درخت و یک دریاچه کوچک، زیبایی کار را دوچندان می‌کند.

 

ساخت متریال چمن سه بعدی

 

سخن پایانی بن رو کالج

هر زمان که قصد ایجاد متریال چمن در اسکچاپ را داشتید، جایی بهتر از نرم افزار اسکچاپ و پلاگین قدرتمند Skatter در اسکچاپ برای شروع وجود ندارد. البته که این پلاگین، کاربردهای گسترده‌تری نیز دارد و مواردی که در این آموزش به آن‌ها اشاره شد، تنها بخش کوچکی از امکانات عالی Skatter برای اسکچاپ بود.

اگر تمایل به آشنایی کامل با مبانی نظری و یادگیری نرم‌افزار اسکچاپ و همچنین آموزش پلاگین‌های کاربردی آن را دارید، بن رو کالج به عنوان مرجع تخصصی آموزش نرم افزارهای معماری در کنار شماست و با ارائه پکیجی جامع و کاملاً پروژه محور، به شما کمک می‌کند تا روند یادگیری این نرم افزار محبوب و افزونه‌های کاربردی آن را از سطح مقدماتی تا پیشرفته، به‌آسانی طی کنید. برای مطالعه متن انگلیسی مقاله می‌توانید به وبسایت architizer.com مراجعه کنید یا روی این لینک کلیک نمایید.

Rating 5.00 from 3 votes

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید