۱ سبد خرید

چرا آموزش اسکچاپ ضروری است؟ نرم افزاری پیچیده در عین سادگی!

چرا آموزش اسکچاپ ضروری است؟ نرم افزاری پیچیده در عین سادگی!

سادگی مثال‌زدنی، در عین توانایی بالا و ماهیت چندکاربردی، برگ برنده‌ای است که باعث محبوبیت سریع نرم افزار اسکچاپ (SketchUp) در معماری و حوزه‌های دیگر شد. اسکچاپ (اسکچ‌آپ) را از نظر سادگی، می‌توان به یک قلم تشبیه کرد؛ قلمی که بسته به نیاز و مهارت شخص، می‌تواند از ساده‌ترین شکل دوبعدی گرفته، تا پیچیده‌ترین شکل سه‌بعدی را روی کاغذ، ترسیم کند. اسکچاپ، می‌تواند در دست معمار، قلمی باشد برای اتود زدن حجمی، مدل‌سازی، مصورسازی، تولید مدارک دوبعدی، و حتی ارائه نهایی! درست مانند مسیر کسب مهارت در ترسیم با قلم، ماهر شدن در اسکچاپ نیز، نیاز به تمریناتی مناسب دارد؛ تمریناتی هم به طور کلی و عمومی، و هم به طور انحصاری مربوط به هدف استفاده از این نرم افزار. معماران و دانشجویان این رشته، می‌توانند با دریافت آموزش اسکچاپ در معماری، توانایی لازم برای استفاده از این نرم افزار در مدل‌سازی معماری را، کسب کنند.

پس اگر به عنوان یک معمار، نرم افزاری می‌خواهید که مانند کاغذ و قلم، در دستتان رام باشد، اسکچاپ مناسب شماست!

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید، تا با اسکچاپ، تاریخچه، مزایای عمده‌، و نمونه‌هایی از کاربرد آن، آشنا شوید.

 

فهرست مطالب

 

اسکچاپ در معماری

 

اسکچاپ چگونه نرم افزاری است؟

به طور خلاصه، اسکچاپ، یک نرم افزار مدل‌سازی سه‌بعدی بسیار ساده است با کاربردهایی تقریباً بی‌انتها! معماری، طراحی منظر، طراحی محصول، گرافیک، و پرینت سه‌بعدی، تنها بخش کوچکی از این کاربردها هستند.

در SketchUp، قرار نیست که پیچیدگی‌های رایج نرم افزاری، کوچک‌ترین مانعی را بین شما و ایده‌ای که در ذهن دارید، ایجاد کند؛ تصور کنید که صفحه‌ای سفید در اختیار دارید با هدف پیاده‌سازی ایده‌ها و طرح‌هایتان؛ اسکچاپ، به عنوان قلمی روان و ابزاری چندکاره در دستتان، آماده است تا بدون محدودیت، ایده‌های شما را روی آن صفحه ثبت کند؛ پس همان‌طور که از ترکیب نام آن پیداست (Sketch + Up)، با خیال راحت، اسکیس (Sketch) بزنید!

اما آیا نقطه قوت اسکچاپ برای معماران، تنها به اسکیس یا اتود زدن دوبعدی و سه‌بعدی محدود می‌شود؟

خیر! اسکچاپ در عمل، بسیار فراتر از معنای نام خود می‌رود؛ اسکچاپ، با استفاده از پلاگین‌های (افزونه‌های) متعدد، می‌تواند تقریباً تمامی نیازهای معماران از یک نرم افزار معماری را، در عین سادگی ذاتی خود، برطرف کند.

 

تاریخچه و پیدایش آموزش اسکچاپ

شاید حتی بسیاری از کاربران حرفه‌ای شاید یکی از دلایل گمنامی Last Software@ برای کاربران اسکچاپ، نبودن نام آن در کنار محصولش باشد؛ در حالی که در بازه‌هایی، اسکچاپ، با نام‌های Google SketchUp یا Trimble SketchUp عرضه می‌شد. پیدایش اسکچاپ، برای رسیدن به دو هدف عمده و مشخص انجام شد:

نرم افزاری برای مدل‌سازی سه‌بعدی که هم، قدرتمند باشد و هم، کار با آن ساده و آسان باشد.

پیچیدگی نرم افزارهای سه‌بعدی موجود در بازار، باعث شد Schell و Esch، به دنبال نرم افزاری بروند که فقط مخصوص یک شیفته تکنولوژی نباشد! با هدف سادگی، اسکچاپ، به عنوان یک ابزار مدل‌سازی برای معماران، طراحان، و فیلم‌سازان، تولید شد؛ ابزاری که حتی یک کودک مدرسه‌ای هم، می‌تواند بسته به نیاز خود، از آن استفاده کند.

اما سادگی، تنها مشخصاتی نبود که در تولید اسکچاپ، مد نظر Last Software@ بود؛ در طراحی اسکچاپ، دو هدف تقریباً متناقض دنبال می‌شد:

نرم افزاری ساده و بدون پیچیدگی، در حالی که کمال و نقطه قوت نرم افزارهای سه‌بعدی دیگر را نیز دارد!

با تحقق این دو هدف، اسکچاپ، با شعار «سه‌بعدی برای همه»، در آگوست 2000، متولد شد؛ اما این، تازه آغاز راه بود.

لوگو نرم افزار اسکچاپ

عرضه و پذیرش

تصویری که در تعریف رسمی اسکچاپ ترسیم می‌شد، نویدبخش استقبال مناسبی از این ابزار چندکاره مدل‌سازی سه‌بعدی بود؛ این تعریف، اسکچاپ را دارای ویژگی‌های زیر، تعریف می‌کرد:

نرم افزاری که از احساس و آزادی عمل کار با قلم و کاغذ، الگوبرداری می‌کند؛ و یک رابط کاربری ساده و ظریف دارد که هم، کار با آن لذت‌بخش است و هم، یادگیری آسانی دارد. با این هدف که متخصصان طراحی، بتوانند با آن، هرچه را که می‌خواهند ترسیم کنند؛ و همچنین، طوری با طرح‌های خود، کار کنند که با نرم افزارهای سنتی طراحی، ممکن نیست. علاوه بر این‌ها، دکمه‌هایی کاربرپسند دارد که کار با آن را، حتی ساده‌تر هم می‌کند.

وجود چنین ویژگی‌هایی در اسکچاپ، باعث شد که در نخستین ارائه نمایشگاهی خود، برنده جایزه DigitalCAD Community Choice Award شود؛ سادگی بی‌رقیب، همراه با کیفیت بسیار مطلوب و زمان یادگیری کوتاه آن، هم داوران و هم بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود جذب کرد. پیدایش و پذیرش SketchUp، هر دو، ریشه در یک موضوع داشتند: نیاز فزاینده متخصصان طراحی، به یک نرم افزار مدل‌سازی سه‌بعدی ملموس‌تر، بدیهی‌تر، و راحت‌تر.

 

توسعه و گسترش

ویژگی‌های منحصر به فرد اسکچاپ، آن را از جنبه‌های مختلف، مستعد توسعه و گسترش می‌کرد؛ یکی از آن‌ها، توسعه پلاگینی برای ترکیب Google Earth و اسکچاپ، توسط @Last Software بود. هوشمندانه‌بودن این ترکیب، و پتانسیلی که برای اسکچاپ به نمایش می‌گذاشت، از چشم شرکت Google پنهان نماند؛ و در مارس 2006، @Last Software به طور کامل توسط گوگل، خریداری شد. این تغییر و تحول اساسی، در محصول این شرکت، SketchUp، هم اثر گذاشت؛ نسخه بعدی اسکچاپ، در سال 2007، با نام Google SketchUp 6 روانه بازار شد. این نسخه جدید که به رایگان قابل دانلود بود، شامل ابزارهایی برای بارگذاری مدل، در Google Earth و Google 3D Warehouse می‌شد.

در حالی که پیش‌تر، @Last Software، اسکچاپ را با قیمت 495$ عرضه می‌کرد، گوگل، آن را به رایگان ارائه کرد؛ دلیل این کار، گسترش بیشتر این نرم افزار و قرارگیری آن در دسترس همگان بود. اما، گوگل، همراه با نسخه 6، از نسخه‌ای دیگر با نام Google SketchUp Pro 6 و قیمت 495$ رونمایی کرد؛ یکی از تفاوت‌های این نسخه با نسخه رایگان، در برخورداری از گزینه‌های بیشتر ورودی و خروجی در نرم افزار بود. تفاوت دیگر SketchUp Pro 6، وجود نسخه بتای Google SketchUp Layout در آن بود؛ نرم افزار Layout، شامل ابزارهای وکتور دو بعدی و صفحه‌آرایی، قدمی برای توسعه اسکچاپ و بی‌نیازی از نرم افزاری مجزا برای تهیه ارائه‌ها بود. با وجود این تفاوت‌ها، عملکرد اصلی نرم افزار در دو نسخه رایگان و Pro، یکسان بود.

تا پایان 2010، گوگل، نسخه‌های 7 و 8 اسکچاپ را با قابلیت‌های جدیدی ارائه کرد تا در مدل‌سازی، از رقبای خود عقب نماند. یکی از آن‌ها، قابلیت کلیدی «کامپوننت‌های پویا» بود که اختصاص‌دادن ویژگی‌ها و مشخصاتی به مدل را امکان‌پذیر کرد؛ دست‌کاری این مشخصات، جنبه‌های زیادی از مدل را تغییر می‌دهد و یک مدل تعاملی می‌سازد.

 

گذاری دیگر، Trimble SketchUp

هدف ابتدایی گوگل از خرید و توسعه اسکچاپ، و عرضه رایگان نسخه پایه آن، ایجاد انگیزه جمعی‌سپاری مدل‌های سه‌بعدی شهرها بود؛ یعنی با استفاده از سادگی آموزش و کار با اسکچاپ، و همچنین توانمندی آن، مدل‌های آماتور ولی با جزئیات از سراسر دنیا تولید شود. مدل‌هایی تولیدشده توسط افراد مختلف، که در پلتفرم‌هایی از گوگل، مانند Google Earth و Google 3D Warehouse بارگذاری می‌شوند. تولید این مدل‌ها، در عمل، برای شرکت گوگل، بدون هیچ هزینه‌ای تمام می‌شد؛ و در ایده، به سمت یک مدل کامل سه‌بعدی از شهرهای جهان می‌رفت.

گوگل برای تشویق بیشتر مردم به مدل‌سازی شهرها و بارگذاری مدل‌ها، یک رقابت سالانه «شهر خود را مدل‌سازی کنید» برگزار می‌کرد؛ اگرچه این اقدامات، به افزایش داده‌های سه‌بعدی در Google Earth منجر شد، اما چنین پروژه‌ای در مقیاس یک کشور هم بسیار زمان‌بر است؛ چه برسد به این که هدف، مدل‌سازی شهرهای جهان باشد!

به طور کلی، اسکچاپ، برای گوگل، نرم افزار موفقی بود و از زمان خرید آن، بیش از 30 میلیون اشتراک فعال‌سازی‌شده فروخته‌شد؛ اما توسعه آتی آن، با هدف‌های جدید گوگل، هم‌خوانی کامل نداشت. از طرف دیگر، ارزش و پتانسیل اسکچاپ، مانع از این می‌شد که گوگل، نسبت به سرنوشت آن بی‌تفاوت باشد. بنابراین، اسکچاپ را در سال 2012، به شرکت Trimble Navigation فروخت؛ شرکتی که با توجه به سابقه خود، می‌توانست پتانسیل اسکچاپ در معماری و صنعت ساختمان را محقق کند. حوزه فعالیت این شرکت که اکنون با نام Trimble Inc شناخته می‌شود، تجهیزات مسیریابی، پیمایش، نقشه‌برداری و نقشه‌سازی بود.

پس از این گذار جدید، انبار سه‌بعدی گوگل، با نام جدید Trimble 3D Warehouse به کار خود ادامه داد؛ همکاری و ارتباط میان اسکچاپ و Google Earth، هنوز نیز وجود دارد. مدل‌های بارگذاری‌شده در Google Earth، پس از بازبینی توسط کارمندان گوگل، در آن قرار می‌گیرند.

مدلسازی با اسکچاپ

وضعیت فعلی نسخه‌های اسکچاپ

آخرین نسخه اسکچاپ (در حال حاضر، 2023) ، با نام رسمی SketchUp و بدون نام Trimble، در چهار نوع اشتراک، با قیمت‌های مختلف، عرضه می‌شود:

  • SketchUp Go:

برای طراحی و همکاری اشتراکی، در هرجای دنیا؛ مدل‌سازی در این اشتراک، روی مرورگر اینترنت یا Chromebook، و آی‌پد انجام می‌شود.

  • SketchUp Pro:

برای کار حرفه‌ای؛ افزون بر امکانات SketchUp Go، موارد دیگری را نیز شامل می‌شود. مواردی نظیر مدل‌سازی سه‌بعدی روی دسکتاپ، آی‌پد، و مدل‌ساز اینترنتی، تولید مدارک دوبعدی طراحی، و امکان استفاده از پلاگین‌ها برای ارتقای توانایی اسکچاپ؛ مدل‌سازی در این اشتراک، روی نسخه کامپیوتری نرم افزار SketchUp Pro، مرورگر اینترنت یا Chromebook، و آیپد انجام می‌شود.

  • SketchUp Studio:

برای روند کاری پیشرفته؛ افزون بر امکانات SketchUp Pro، موارد دیگری را نیز شامل می‌شود؛ نظیر ورود فایل‌های رویت به اسکچاپ، مدل‌سازی روی ابر نقاط (از ابزارهای برداشت) ، تصویرسازی‌های بی‌درنگ، و رندر انیمیشن و پانورامای 360 درجه. پلتفرم‌های مدل‌سازی در این اشتراک، با اشتراک Pro یکسان است؛ نسخه‌ای ارزان‌تر از این اشتراک، برای دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها موجود است.

  • SketchUp for Schools:

اشتراک رایگان برای مدارس، با اهداف آموزشی؛ بر روی Chromebook یا هر کامپیوتر متصل به اینترنت، اجرا می‌شود.

علاوه بر چهار اشتراک بالا، حالتی با عنوان SketchUp Free وجود دارد که هیچ هزینه‌ای ندارد؛ مدل‌سازی در این نسخه، بر روی مرورگر اینترنت اجرا می‌شود و با دانلود SketchUp Viewer app، می‌توان مدل‌های سه‌بعدی را در تلفن‌های همراه، مشاهده کرد. این اشتراک رایگان، 10 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری Trimble Connect برای اشتراک‌گذاری پروژه و همکاری با تیم، در اختیار کاربر می‌گذارد.

 

آموزش اسکچاپ در معماری

6 مورد از مهم ترین نقاط قوت اسکچاپ در معماری

SketchUp، به عنوان یک نرم افزار مدل‌سازی سه‌بعدی، مزایای بسیاری دارد که موجب استقبال گسترده از آن، توسط معماران، طراحان داخلی، مهندسان، و فیلم‌سازان شده. تعدادی از این مزایا، در پایین، بیان شده‌اند؛ البته ممکن است که بخشی از آن‌ها، تنها در آخرین نسخه حال حاضر اسکچاپ (2023) یا نسخه Studio یا Pro آن، برقرار باشند:

  • سادگی آموزش اسکچاپ و استفاده از آن:

هرچه درباره سادگی اسکچاپ، صحبت کنیم، کم است؛ به طور مقایسه‌ای، SketchUp، امکانات و دقتی در حد Adobe Photoshop را در رابط کاربری و ابزارهایی به سادگی و کاربرپسندی نرم افزار Paint دارد!

  • هزینه:

حتی نسخه‌های اشتراک پولی اسکچاپ نیز، با توجه به امکانات ارائه‌شده، در مقایسه با نرم افزارهای رقیب خود، به صرفه هستند.

  • چندکاربردی:

اسکچاپ، کاربردهای فراوانی را پوشش می‌دهد؛ از معماری، طراحی داخلی، و مهندسی گرفته، تا ساخت‌و‌ساز! می‌توان مدل‌های ساختمانی، مبلمان، منظر، و موارد دیگر را با آن ایجاد کرد، و جزئیاتی مانند بافت، نورپردازی، و سایه‌‌ها را به آن‌ها افزود؛ و در نهایت، ارائه‌های بصری نزدیک به واقعیت را از SketchUp، خروجی گرفت.

  • ابزارهای قدرتمند:

تعداد زیاد ابزارها و ویژگی‌های سودمند نرم افزار اسکچاپ، ایجاد مدل‌های پیچیده با دقت کافی و جذابیت بصری را به راحتی، امکان‌پذیر می‌کنند.

  • همکاری اشتراکی:

اسکچاپ، با ابزارهایی که به طور هم‌زمان، به چندین کاربر، اجازه دسترسی به یک مدل و ویرایش آن را می‌دهند، کار تیمی را آسان‌تر می‌کند.

  • تلفیق با نرم افزارهای دیگر:

اتوکد (AutoCAD)، راینو (Rhinoceros 3D)، و رویت (Revit)، سه نمونه از نرم افزارهایی هستند که انتقال مدل بین اسکچاپ و آن‌ها، ممکن است.

 

5 مورد دیگر از ویژگی های اسکچاپ

  • جامعه بزرگ کاربران:

SketchUp، تعداد زیادی کاربر دارد که با اشتراک‌گذاری تجربیات، پرسش‌ها و پاسخ‌های خود در بلاگ‌ها و فروم‌ها، منبعی غنی از راهنما را ساخته‌اند؛ علاوه بر امکان یادگیری و یافتن پاسخ از طریق این منابع، اطلاعات آن‌ها در توسعه و بهبود مداوم نسخه‌های اسکچاپ نیز استفاده می‌شود.

  • امکان ایجاد تغییرات بی‌درنگ در طراحی:

کامپوننت‌های پویای اسکچاپ (Dynamic Components)، ایجاد تغییرات در طراحی، به‌روزرسانی مدل، و مشاهده بی‌درنگ اثر تغییرات بر مدل را امکان‌پذیر می‌کنند؛ از این ویژگی، به ویژه در مراحل اتود زدن و توسعه طرح، برای بررسی گزینه‌های مختلف طراحی و تصمیم‌گیری هوشمندانه، استفاده می‌شود.

  • Layout:

این ویژگی از اسکچاپ، خود قادر است که به عنوان یکی از مزایا مطرح شود! Layout که از زمان مالکیت گوگل، به SketchUp افزوده شد، تولید مدارک دوبعدی، مانند پلان‌ها و نماها، از مدل‌های سه‌بعدی این نرم افزار را ممکن ساخت. چنین کاری، تعامل و ارتباط مؤثر بین کافرما، اعضای تیم پروژه، و پیمانکاران را بهبود بخشید.

  • 3D Warehouse بزرگ:

یک کتابخانه (بانک) بسیار بزرگ از مدل‌های ساخته‌شده توسط کاربران مختلف، که می‌توانند در طراحی و مدل دیگران، استفاده شوند؛ چنین کتابخانه‌ای، به طور مداوم در حال گسترش است و حتی می‌تواند برای ایده‌یابی هم مورد استفاده قرار گیرد.

  • سازگاری با VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده):

سازگاری اسکچاپ با این دو تکنولوژی، تجربه عمیق‌تر و ملموس‌تری از طراحی را امکان‌پذیر می‌کند؛ چنین تجربه‌ای، به تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر در طراحی منجر می‌شود. علاوه بر این، ارائه طرح به دیگران و مکالمه درباره آن نیز، از طریق چنین تکنولوژی‌هایی، آسان‌تر می‌شود.

  • قابلیت شخصی‌سازی و توسعه:

در SketchUp، می‌توان محیط کار را تغییر داد و همراه با ابزارها، بسته به نیاز و راحتی، شخصی‌سازی کرد؛ علاوه بر این، امکان خلق اسکریپت‌ها و ابزارهای شخصی نیز در اسکچاپ وجود دارد.

 

هندسه غریزی، پایه و اساس کار اسکچاپ

SketchUp، در اصل، یک نرم افزار طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی بر پایه CAD محسوب می‌شود؛ همین ویژگی است که ارتباط میان اسکچاپ و دیگر نرم افزارهای بر پایه CAD را ممکن می‌سازد. اما ویژگی‌های خاص مدل‌سازی سه‌بعدی نرم افزار اسکچاپ، کاربرد آن را از کارهای ابتدایی CAD، فراتر می‌برد.

در اسکچاپ، همه چیز، از یک عنصر منفرد تشکیل شده که پایه و اساس تمام هندسه‌های ساخته‌شده در آن است: لبه (Edge)

اتصال حداقل سه لبه (edge) و تشکیل یک چندضلعی بسته، یک صفحه (Face) به شکل مثلث را در فضا ایجاد می‌کند؛ همین صفحه، با استفاده از دستور Push/Pull اسکچاپ که همان انتقال در محور عمود بر صفحه است، هندسه سه‌بعدی را می‌سازد. چنین روشی، هم از نظر هندسی، منطقی، بدیهی، و غریزی است و هم به سادگی انجام می‌شود. همین ماهیت است که کار با نرم افزار اسکچاپ را به طوری مثال‌زدنی، ساده می‌کند. ابزار دیگر حجم‌سازی در SketchUp، دستور Follow me است که انتقال یک صفحه را در طول مسیری دلخواه (Path) انجام می‌دهد.

هندسه نرم افزار اسکچاپ

تعدادی از آثار ساخته‌شده با کمک اسکچاپ

سادگی بهره‌گیری از اسکچاپ و قیمت آن، موجب شده که افراد زیادی در جهان، از آن به نحوی در پروژه اجرایی خود استفاده کنند. این پروژه‌های اجرایی، می‌توانند در مقیاس‌های مختلفی باشند. از ریزترین مبلمان در حوزه طراحی صنعتی گرفته، تا یک ساختمان، در حوزه معماری. اما چون اطلاعات زیادی از این پروژه‌ها، منتشر نمی‌شود، فرمی در وبسایت رسمی SketchUp ، برای درخواست بازدید از نمونه‌های مدسازی با اسکچاپ تعریف شده‌است . محصولاتی در موضوعات معماری، باستان‌شناسی، طراحی صنعتی، ساخت‌و‌ساز، نجاری، ساخت شخصی، ماکت راه‌آهن، و حتی طراحی تله موش !

تعدادی از این محصولات را در تصویر پایین، می‌بینیم:

1) Kapsule Lightstand، طراحی Jonathan Hirschman؛ نمونه‌ای اجراشده از حوزه طراحی صنعتی.

2) City Lights Residence واقع در سنتا فه نیومکزیکو، طراحی Steve Oles؛ یک اقامت‌گاه دارای گواهی نقره‌ای LEED.

3) Bird’s Eye Maple Side Table طراحی Chris Donaghue؛ نمونه‌ای از حوزه طراحی مبلمان.

4) Tool Shed طراحی Gary Watson؛ نمونه‌ای از حوزه ساخت‌و‌ساز (یک انباری کوچک).

 

سخن پایانی بن رو کالج

نرم افزار اسکچاپ، ساخته شد تا حضورش حس نشود! یعنی آن قدر کار با SketchUp، ساده باشد، که مانع و مرزی محسوس میان طرح و طراح، وجود نداشته‌باشد؛ دقیقاً مشابه با آزادی عمل طراحی با قلم و کاغذ، که در آن، قلم، ابزاری روان در دست طراح است و چارچوبی را تحمیل نمی‌کند. اسکچاپ، از منطق و بدیهیات درک هندسی بهره می‌گیرد؛ به طوری که ترسیم لبه‌های یک چندضلعی بسته، صفحه‌ای را تشکیل می‌دهد. انتقال آن صفحه روی یک خط باز یا بسته، یک هندسه سه‌بعدی را ایجاد می‌کند؛ و دستورات منطقی و بدیهی مشابه. در کنار این سادگی، SketchUp، با توانایی ذاتی خود یا با استفاده از پلاگین‌های بی‌شمار، فاصله خود با برتری‌های نرم افزارهای رقیب را کم می‌کند.

سادگی اسکچاپ، در یادگیری آن نیز به چشم می‌خورد؛ به راحتی و سرعت، می‌توان اصول کلی و محیط کاری SketchUp را فرا گرفت. اما کسب مهارت کافی برای استفاده هوشمندانه، بهینه و سریع از پتانسیل‌های نرم افزار اسکچاپ در معماری، نیازمند دریافت آموزش و تمرینات مناسب است.

مدت‌هاست که مجموعه بن رو کالج، جایگاه خود را به عنوان مرجع اصلی آموزش صحیح و اصولی نرم افزارهای معماری، به اثبات رسانده‌است. در موضوع آموزش اسکچاپ نیز، بن رو کالج، پکیج آموزشی اسکچاپ ( BLUE BOX ) را با هدف پوشش کامل آموزش این نرم افزار، آماده کرده‌است؛ این پکیج، آموزش جامع اسکچاپ و کاربردی‌ترین پلاگین‌های آن را با رویکردی کاملاً پروژه‌محور، از سطح مقدماتی تا پیشرفته، دنبال می‌کند. در پکیج BLUE BOX، علاوه بر تکنیک‌های مدل‌سازی به طور کلی و عمومی، مدل‌سازی SubD، و کاربردهای خاص اسکچاپ نیز آموزش داده می‌شود؛ کاربردهایی نظیر تهیه نقشه‌های کارگاهی و فاز دو برای معماری، و نمودارهای انفجاری برای طراحی صنعتی. پشتیبانی آموزش، دیگر نکته مثبت این پکیج آموزشی است که هرگونه ابهام و سوال در مسیر یادگیری را برطرف می‌کند.

 

پکیج آموزشی

Blue Box

آموزش اسکچاپ و پلاگین‌های کاربردی

پکیج آموزش اسکچاپ

Rating 4.67 from 3 votes

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید