سبد خرید

کاربردهای مدلسازی SubD در معماری

کاربردهای مدلسازی SubD در معماری

مدلسازی SubD در معماری روشی برای تولید احجام در نرم‌افزارهای مدلسازی است که به علت استفاده از الگوریتم‌های نهان خود امکان تولید فرم‌ها و سطوح بسیار نرم و با کنترل تغییرات بالا را می‌دهد. مدلسازی SubD که به عنوان مدلسازی زیربخش (Subdivision Modeling) نیز شناخته می‌شود، با یک شبکه کوچک، خلوت و ساده شروع شده و با افزایش تدریجی سطح جزئیات، رئوس بیشتر و اصلاح شکل گسترش می‌یابد.

این فرآیند با تقسیم مکرر مش (Mesh) به چند ضلعی‌های کوچکتر و تنظیم موقعیت رئوس جدید ایجادشده برای ایجاد سطوح یکدست انجام می‌شود. مدلسازی SubD در معماری معمولا در ایجاد اشکال ارگانیک و مدل‌های شخصیت استفاده ‌می‌شود، زیرا به هنرمندان اجازه ‌می‌دهد تا فرم‌های پیچیده را با سطح بالایی از دقت و کنترل تولید کنند. کار کردن با مش‌های ایجادشده اغلب آسانتر است و نسبت به تکنیک‌های مدلسازی چند ضلعی سنتی، انعطاف‌پذیری بالاتری را ارائه ‌می‌دهد. اگر می خواهید تفاوت سابدی مدلینگ با مدلسازی نربز و مش را بدانید روی لینک آن کلیک کنید.

نرم افزارهای مدلسازی SubD کدامند؟

نرم افزارهای مدلسازی SubD در زیر فهرست شده‌اند:

  • Autodesk Maya: ‌نرم‌افزار انیمیشن، مدلسازی و رندر سه بعدی که به طور گسترده در صنایع فیلم و بازی استفاده ‌می‌شود. مایا مجموعه‌ای قدرتمند از ابزارهای مدلسازی subD دارد که امکان ایجاد اشکال و کاراکترهای ارگانیک را فراهم ‌می‌کند.
  • Pixologic ZBrush: یک ‌نرم‌افزار ‌مجسمه‌سازی دیجیتال برای ایجاد مدل‌های سه بعدی با جزئیات بالا و با ابزارهای پیشرفته مدلسازی subD از جمله DynaMesh و ZRemesher.
  • Blender: یک ‌نرم‌افزار مدلسازی و انیمیشن سه بعدی رایگان و منبع باز (open-source) که از مدلسازی SubD در معماری با مدیفایر استک داخلی خود پشتیبانی ‌می‌کند.
  • SideFX Houdini: یک انیمیشن سه بعدی و ‌نرم‌افزار VFX که ابزارهای مدلسازی زیربعدی را برای ایجاد مدل‌های شخصیتی دقیق و اشکال ارگانیک ارائه ‌می‌دهد.
  • Rhino: یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزاری‌های مدلسازی در حوزه‌های‌ معماری، معماری داخلی، طراحی صنعتی و معماری منظر که با مدلسازی SubD خود امکان تولید انواع فرم‌ها و سطوح را می‌دهد.
  • Autodesk 3ds Max: یکی از نرم افزارهای مدلسازی SubD است که سالهاست با آن آشنا هستیم و نیاز به معرفی ندارد.

چه کسانی از مدلسازی سابدی استفاده می‌کنند؟

توسط طیف گسترده‌ای از متخصصان و صنایعی که برای کار خود به مدلسازی سه بعدی نیاز دارند استفاده ‌می‌شود. برخی از حرفه‌ای‌ها و صنایعی که معمولا از مدلسازی SubD در معماری استفاده ‌می‌کنند عبارتند از:

  • هنرمندان سه بعدی یا تری‌دی آرتیست‌ها: برای ایجاد مدل‌های سه بعدی بسیار دقیق و پیچیده بازی‌ها، فیلم‌‌ها و سایر اشکال رسانه‌های دیجیتال.
  • طراحان صنعتی: برای محصولاتی مانند مبلمان، لوازم خانگی و کالاهای مصرفی.
  • معماران: برای ساختمان‌‌ها، پروژه‌های معمول و سایر سازه‌های معماری
  • طراحان خودرو
  • طراحان محصول: برای محصولات مصرفی مانند وسایل الکترونیکی، اسباب بازی‌‌ها و اقلام خانگی
  • مهندسان: برای ایجاد مدل‌های سه بعدی ماشین‌آلات پیچیده و سیستم‌های مکانیکی

نرم افزارهای مدلسازی SubD

چه دلایلی باعث به کارگیری مدلسازی SubD در معماری می‌شود؟

  1. استفاده کارآمد از چند ضلعی‌‌ها: مدلسازی SubD ‌می‌تواند سطوح پیچیده و صاف با تعداد چندضلعی کمتر در مقایسه با مدلسازی مش ایجاد کند که نتیجه آن پیچیدگی محاسباتی و زمان پردازش کمتر است.
  2. ایجاد آسان اشکال ارگانیک و طبیعی
  3. مدلسازی SubD می‌تواند انعطاف‌پذیرتر از مدلسازی مش در ویرایش مدل‌ها بدون تأثیر بر شکل کلی شیء باشد.
  4. تعادل بین سطوح سخت و صاف: ایجاد هر دو لبه صاف و سخت برای مدل‌هایی که نیاز به تعادل بین این دو نوع سطح دارند.
  5. مناسب برای مدلسازی شخصیت و انیمیشن
  6. امکان تنظیم دقیق مدل‌، کنترل بالا بر شکل و سطح جسم
  7. ایجاد تنوع:‌ مدلسازی SubD برای ایجاد تغییرات یک مدل از نقاط کنترل استفاده می‌کند و این ابزاری مفید برای کاوش و تکرار طراحی است.
  8. ترکیب با سایر تکنیک‌های مدلسازی مانند NURBS و مدلسازی Mesh
  9. کارآمد برای چاپ سه بعدی

 

استفاده از نرم افزارهای مدلسازی SubD مانند راینو

مدلسازی SubD در سال‌های اخیر به راینو اضافه شده‌است که با Rhino 7 اساسا در دسترس است و ویژگی‌های زیادی را نیز در اختیار قرار داده‌است. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد یک شی SubD با استفاده از دستور مستقیم یا با انتخاب گزینه SubD from Mesh
  • افزودن و ویرایش نقاط کنترل برای شکل دادن و اصلاح شی.
  • Rhino7 به شما امکان می‌دهد زیربخش‌‌های SubD مانند رئوس، لبه و صفحه‌ها را انتخاب کرده و به صورت دستی تغییر دهید. این موضوع علاوه بر امکان تظیم دقیق برای ارائه کانسپت اولیه نیز مناسب است.
  • تبدیل به NURBS: هنگا‌می‌که از شی SubD خود راضی شدید، ‌می‌توانید با استفاده از دستور “ToNURBS” آن را به یک شی NURBS تبدیل کنید. این به شما امکان ‌می‌دهد با استفاده از ابزارهای مدلسازی سنتی NURBS راینو، شی را بیشتر اصلاح کنید.

Rating 1.00 from 1 votes

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید