سبد خرید

5 نکته مقدماتی در آموزش 3Dmax در معماری

5 نکته مقدماتی در آموزش 3Dmax در معماری

در این مقاله به معرفی 5 نکته مقدماتی در آموزش 3Dmax در معماری می‌پردازیم. وقتی که صحبت از شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری به میان می‌آید، یادگیری و آموزش 3Dmax در معماری اولین چیزی است که به ذهن هر طراح می‌رسد! نرم افزار 3Dmax برای ایجاد سریع مدل‌های سه‌بعدی باکیفیت و تصاویر و انیمیشن‌های هیجان‌انگیز کاربرد گسترده‌ای دارد.

ابزارهای پرکاربرد و ویژگی‌های همه‌کاره ‌تری دی مکس، آن را در میان معماران، طراحان و هنرمندان شبیه‌ساز سراسر جهان محبوب می‌کند. اما بااین‌حال، آموزش 3Dmax می‌تواند برای افراد تازه‌کار و مبتدی کمی دشوار به نظر برسد.

بنابراین، در این مقاله، به بررسی و تحلیل 5 نکته مقدماتی در آموزش 3Dmax پرداخته‌ایم. رعایت این نکات برای شروع سفر شما در تسلط بر نرم افزار تری دی مکس و یادگیری آن، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

در ادامه، به 5 نکته مقدماتی در آموزش 3Dmax در معماری اشاره شده است.

نکات مهم تری دی مکس

 

نکته اول؛ تجزیه‌وتحلیل رابط کاربری نرم افزار تری دی مکس

اولین قدم در مسیر یادگیری و آموزش 3dmax در معماری، آشنایی با رابط کاربری آن است. ممکن است شما به‌عنوان یک فرد مبتدی در نگاه اول، احساس کنید که رابط کاربری تری دی مکس بسیار گیج‌کننده است.

در حقیقت، به دلیل وجود تعداد بسیاری از ابزارها، دکمه‌ها، پنل‌ها، دستورها و گزینه‌های موجود، ممکن است رابط کاربری تری دی مکس برای شما بسیار دشوار به نظر برسد. اما، با تجزیه‌کردن آن به بخش‌های کوچک‌تر می‌توانید آن را ساده‌تر کنید.

کاربران‌ تری دی مکس از طریق رابط کاربری آن می‌توانند به‌خوبی با نرم افزار تعامل داشته باشند. رابط کاربری به‌طورکلی شامل ابزارهای مختلفی است که فرایند طراحی و شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

بنابراین، هنگامی که از نرم افزار تری دی مکس برای شبیه‌سازی معماری استفاده می‌کنیم، باید پیش از هر چیز، رابط کاربری آن را درک کنیم؛ بنابراین حتماً سعی کنید تا در بخش‌های مختلف رابط نرم افزار تری دی مکس کاملاً نفوذ کنید.

کاربرد تری دی مکس در معماری

 

 

آشنایی با بخش‌های مختلف رابط کاربری نرم افزار 3Dmax

  • آشنایی با Viewport در آموزش 3Dmax در معماری

Viewport در تری دی مکس، همان قسمتی است که شما صحنه‌های سه‌بعدی و مدل‌های خود را ایجاد و ویرایش می‌کنید. در حقیقت، Viewport به معنای یک پنجره است که می‌توانید مدل سه‌بعدی خود را از جهات مختلف در آن ببینید.

تمامی فرایندها و اقدامات مدل‌سازی سه‌بعدی در قسمت Viewport رخ می‌دهد. در پنجره Viewport، شما می‌توانید مدل‌های سه‌بعدی خود را ایجاد و ویرایش کرده و متریال‌ها را تولید کنید. نور و دوربین‌ها را تنظیم کنید و صحنه‌های خود را ثبت کنید.

به‌طورکلی، تری دی مکس دارای 4 Viewport پیش‌فرض است:

  • Top viewport
  • Front viewport
  • Left viewport
  • Perspective viewport

آموزش تری دی مکس

 

  • پنل فرمان

پنل فرمان یا Command panel، شامل تب‌ها و نوارابزارهای مختلفی برای تولید و یا ویرایش آبجکت‌ها و اجزای مدل‌سازی شده، اعمال متریال‌ها و بافت‌ها و افزودن موارد دیگر است.

Command panel در حقیقت اتاق کنترل شما در نرم افزار به شمار می‌رود. این بخش از رابط کاربری، شامل چندین Tab است که هر یک، وظایف خاصی دارند. به‌عنوان‌مثال: ایجاد فرم‌های مختلف، اعمال ویرایشگرها، مدیریت انیمیشن و…

  • Menu bar

در قسمت بالایی صفحه تری دی مکس، Menu bar را مشاهده می‌کنید که دارای منوهای مختلفی برای انجام انواع متعدد تنظیمات در این نرم افزار است.

  • Modifier Stack

رابط مادیفایر در نرم افزار تری دی مکس به شما این امکان را می‌دهد تا تأثیر ویرایشگرها را بر روی آبجکت‌های مدل‌سازی شده اعمال کنید و خصوصیات و عملکردهای آن‌ها را تغییر دهید.

  • Toolbar

بخش Toolbar، امکان دسترسی سریع به ابزارها و دستورات رایج را فراهم می‌کند. نوارابزار به شما این امکان را می‌دهد تا کارهایی مانند انتخاب آبجکت‌ها، تغییر شکل و حرکت در Viewport را به‌راحتی انجام دهید.

  • Timeline در آموزش 3Dmax در معماری

اگر بر روی پروژه‌های متحرک و یا انیمیشن‌ها کار می‌کنید، Timeline همان جایی است که شما انیمیشن‌های خود را مدیریت می‌کنید. این قسمت، به شما کمک می‌کند تا فریم‌های کلیدی را تنظیم کرده و زمان‌بندی انیمیشن‌های خود را بادقت کنترل کنید.

در قدم اول آموزش 3Dmax در معماری، در هر یک از این بخش‌ها نفوذ کنید و برای یادگیری آن‌ها زمان زیادی بگذارید. درک رابط کاربری 3Dmax، باعث افزایش عملکرد شما هنگام کار بر روی پروژه‌های بزرگ می‌شود.

مقدمات تری دی مکس

 

نکته دوم؛ آشنایی آموزش 3Dmax در معماری به صورت پایه‌ای

فرایند مدل‌سازی، عنصر کلیدی و اصلی شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری به شمار می‌رود. تسلط بر تکنیک‌های مدل‌سازی اولیه، هنگام ایجاد عناصر معماری، بسیار ضروری است. نرم افزار 3Dmax چندین روش برای ایجاد آبجکت‌های سه‌بعدی را ارائه می‌دهد، از جمله:

  • Primitive Objects

مدل‌های پیش‌ساخته و اولیه از اشکال و فرم‌های اساسی شامل فرم‌هایی مانند باکس یا جعبه، کره و استوانه می‌شوند. می‌توان این اشکال اولیه را به‌راحتی دست‌کاری و ویرایش کرد تا ساختارهای پیچیده‌تری را متناسب با نیاز شما تشکیل دهند.

Primitive Objects درحقیقت مجموعه‌ای از اشیای سه‌بعدی بسیار ابتدایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت مدل‌های سه‌بعدی خود استفاده کنید. آن‌ها به طور پیش‌فرض در پانل سمت راست نرم افزار یافت می‌شوند.

در این قسمت شما باید مجموعه‌ای از گزینه‌ها را با نام‌هایی مانند «Box» و «Sphere» ببینید. اگر روی یکی از این گزینه‌ها کلیک کرده و در پنجره نمایش کلیک و درگ کنید، می‌توانید عرض، طول و ارتفاع جسم خود را ایجاد کنید.

مدلسازی با تری دی مکس

 

  • Editable Poly

یکی از ویرایشگرهایی که به آن نیاز دارید، ویرایشگر «Editable poly» است. این ویرایشگر به شما اجازه می‌دهد تا فرم‌های اولیه ایجاد شده به کمک Primitive Objects را باتوجه‌به نیاز خود با دستورات مختلفی ویرایش کنید.

بنابراین، به‌کارگیری Editable poly و آشنایی با آن، برای ایجاد تغییرات در عناصر معماری مانند دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها بسیار ضروری است.

آموزش نرم افزار تری دی مکس

 

  • Splines

ممکن است شما حین فرایند مدل‌سازی، نیاز به تولید اشکال دوبعدی داشته باشید. در اینجا Primitive Objects به شما کمکی نخواهند کرد و شما باید از Splines استفاده کنید.

Splines دارای گزینه‌های متعددی از عناصر دوبعدی می‌شود: مانند خط، مستطیل، دایره، چندضلعی و بسیاری موارد دیگر.

در دومین قدم از آموزش 3Dmax در معماری، سعی کنید مدل‌سازی آبجکت‌های ساده و پیش‌ساخته‌تری دی مکس را با استفاده از تکنیک‌های مختلف تمرین کنید، از Splines برای تولید اشکال دوبعدی استفاده کنید و به‌تدریج به سمت فرم‌های پیچیده‌تر بروید.

Splines در تری دی مکس

 

 

نکته سوم؛ آشنایی با انواع تکنیک‌های نورپردازی در نرم افزار تری دی مکس

اعمال یک نورپردازی مناسب، نقش بسیار مهمی در شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری دارد و بر درک فضای درون یک صحنه و رنگ و بوی آن تأثیر مثبتی می‌گذارد. درک روش‌های مختلف و اصول نورپردازی هنگام تولید رندرهای باکیفیت، بسیار ضروری است.

در قدم سوم از آموزش 3Dmax در معماری، سعی کنید با انواع روش‌ها و تکنیک‌های نورپردازی آشنا شوید:

  • Daylight Systems در آموزش 3Dmax در معماری

سیستم نور روز، از زاویه جغرافیایی صحیح و حرکت واقعی خورشید بر روی زمین در یک مکان معین پیروی می‌کند. شما می‌توانید در این سیستم، مکان، تاریخ، زمان و جهت قطب‌نما را خودتان انتخاب کنید.

بنابراین، در Daylight Systems، می‌توانید نور طبیعی خورشید در روز را با استفاده از ابزارهایی مانند سیستم نور روز یا آسمان فیزیکی شبیه‌سازی کنید.

نکات تری دی مکس در معماری

 

  • Artificial Lighting

Artificial Lighting و یا نورپردازی مصنوعی، همان نورهای مصنوعی هستند که بیشتر در فضاهای داخلی معماری کاربرد دارند. مانند نورافکن‌ها، نورهای نقطه‌ای و نورهای فتومتریک برای روشن‌کردن فضاهای داخلی.

نکات آموزش تری دی مکس

 

  • Global Illumination

نور جهانی یا GI، با شبیه‌سازی جلوه‌های نوری غیرمستقیم، از جمله نورهای منعکس‌شده و بازتاب شونده، باعث افزایش عمق و واقع‌گرایانه‌تر شدن صحنه‌های سه‌بعدی می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، متوجه می‌شوید که رنگ سبز دیوار روی کره سمت راست منعکس شده است. این اثر به‌عنوان نور غیرمستقیم شناخته می‌شود، زیرا نور سبز، نتیجه نور سفیدی است که به دیوار سبز بازتاب شده است.

آموزش تری دی مکس در معماری

 

تنظیمات مختلفی را برای نورپردازی پروژه‌های خودآزمایش کنید تا بفهمید یک نورپردازی مناسب، چگونه بر احساس کلی صحنه‌های شما تأثیر می‌گذارد. برای دستیابی به نتیجه‌ای جذاب، به عواملی مانند شدت نور، دمای رنگ نور و سایه‌ها توجه کنید.

 

نکته چهارم؛ آشنایی با متریال‌ها در نرم افزار تری دی مکس

برای جان بخشیدن به صحنه‌های سه‌بعدی خود، باید از متریال‌ها و بافت‌های مختلف و باکیفیت، استفاده کنید. به بیان دیگر، استفاده از متریال‌ها در صحنه‌های تولید شده، باعث افزایش واقع‌گرایی و عمق صحنه می‌شود.

نرم افزار تری دی مکس، از طیف گسترده‌ای از ابزارهای تولید متریال پشتیبانی می‌کند. به‌کارگیری این متریال‌ها، بیشترین واقع‌گرایی را به صحنه‌های شما اضافه می‌کند. یک آبجکت سه‌بعدی، همراه با متریال خود در کنار نور، رفتار واقعی خود را نمایش می‌دهد.

اهمیت متریال‌ها را دست‌کم نگیرید و سعی کنید در این مرحله از آموزش 3Dmax در معماری، با متریال‌های زیر آشنا شوید و تفاوت‌های هر یک را به‌خوبی درک کنید:

  • Standars Materials

Standard Materials یا متریال‌های استاندارد، بافت‌هایی با ویژگی‌های قابل‌تنظیم هستند. ویژگی‌هایی از قبیل: رنگ، شفافیت و بازتاب‌پذیری و انعکاس و…

Standard Materials درحقیقت ویژگی‌های بازتاب سطوح را شبیه‌سازی می‌کنند. یک متریال استاندارد به یک آبجکت سه‌بعدی، رنگی واحد و یکنواخت می‌دهد. Standard Materials را می‌توانید از طریق مسیر زیر اعمال کنید:

 Material/Map > Materials > Scanline > Standard

متریال در تری دی مکس

 

  • Architectural Materials در آموزش 3Dmax در معماری

متریال‌های معماری تری دی مکس، به طور ویژه برای شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی معماری تولید شده‌اند. این متریال‌ها، به‌سادگی می‌توانند سطوح و بافت‌های دنیای واقعی را شبیه‌سازی و ایجاد کنند. مانند: بتن، شیشه، چوب و…

  • Procedural Textures

بیت مپ‌ها (Bitmap) تنها نقشه‌هایی نیستند که می‌توانید برای تولید متریال‌ها استفاده کنید! نرم افزار 3dsMax دارای Procedural Textures مختلفی است که با استفاده از توابع ریاضی تولید می‌شوند.

این‌گونه متریال‌ها می‌توانند راهی عالی برای ایجاد ماسک و یا ایجاد جزئیات برآمدگی در متریال‌های تولید شده توسط شما باشند. بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها این است که این نقشه‌ها کاملاً بدون درز (حتی بر روی آبجکت‌های بدون مختصات) هستند.

Procedural Textures بافت‌ها را به‌صورت الگوریتمی ایجاد می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند تا تغییرات بسیاری را ایجاد کنید.

حتماً دقت داشته باشید که حین آموزش 3Dmax در معماری، برای درک نحوه تعامل متریال‌های مختلف با نور و چگونگی تأثیر آن‌ها بر ظاهر سطوح زمان بگذارید. برای دستیابی به یک نتیجه عالی، حتماً باید ویژگی‌های متریال‌های مختلف را آزمایش کنید.

تری دی مکس در معماری

 

نکته پنجم؛ یادگیری نحوه صحیح ترکیب‌بندی و تولید رندرها

ترکیب‌بندی یک صحنه سه‌بعدی، هنر چیدمان آبجکت‌ها در صحنه برای ایجاد خروجی‌های بصری هیجان‌انگیز است. این کار، شامل درنظرگرفتن عواملی مانند نحوه قرارگیری دوربین، قرارگیری آبجکت‌ها و نقاط کانونی برای هدایت چشم مخاطب می‌شود.

  • Rule Of Thirds

مطابق با قانون یک‌سوم، شما می‌توانید صحنه خود را هم به‌صورت افقی و هم عمودی به یک‌سوم تقسیم کنید. سپس باید عناصر و آبجکت‌های کلیدی و مهم‌تر را در امتداد این خطوط یا در تقاطع آن‌ها قرار دهید.

این کار باعث می‌شود تا در نهایت شما یک ترکیب‌بندی متعادل را به‌راحتی ایجاد کنید.

ترکیب بندی تری دی مکس

 

  • Leading Lines در آموزش 3Dmax در معماری

به کمک Leading Lines و یا خطوط اصلی، می‌توانید توجه مخاطب را به نقطه کانونی مدل خود هدایت کنید. به‌عبارت‌دیگر، باید از خطوط درون صحنه استفاده کنید تا چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت شود.

  • Depth And Scale

با استفاده از عمق و مقیاس و با ترکیب عناصر با اندازه‌ها و فواصل مختلف از دوربین، می‌توانید به صحنه خود عمق بیشتری بدهید.

زمانی که صحنه خود را به‌خوبی ترکیب‌بندی کردید، حالا می‌توانید تصویر نهایی را ارائه دهید. تنظیمات رندرینگ، از جمله وضوح، فرمت خروجی و کیفیت را بررسی کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

نکات مقدماتی تری دی مکس

 

سخن پایانی بن رو کالج

شروع سفر آموزش 3Dmax در معماری می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز و البته مفید باشد. با درک رابط کاربری، تسلط بر تکنیک‌های مدل‌سازی اولیه، تجزیه‌وتحلیل متریال‌ها و بافت‌ها، تکنیک‌های نورپردازی، ترکیب‌بندی و رندر صحنه، در مسیر ایجاد شبیه‌سازی‌های معماری موفق خواهید بود.

به یاد داشته باشید که در تمامی مراحل آموزش 3Dmax در معماری، باید صبور باشید و باحوصله و داشتن تمرین‌های بسیار، به نتیجه نهایی کار خود فکر کنید.

با رعایت این 5 نکته مقدماتی در آموزش 3Dmax در معماری و سایر ترفندهایی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، میتوانید به زودی به مرحله فوق پیشرفته از مدلسازی و رندرینگ برسید و شبیهسازیهایی با کیفیت بالا را ایجاد نمایید.

علاوه بر این، گذراندن یک دوره آموزشی تخصصی که توسط اساتید مجرب و متخصص در این زمینه تهیه شده است نیز می‌تواند در این مسیر به شما کمک بسیاری کند.

مجموعه بن رو کالج، مرجع تخصصی آموزش نرم افزارهای معماری، در همین راستا، دوره آموزشی‌ Max Cafe را گردآوری کرده و در اختیار شما علاقه‌مندان قرار داده است.

در این دوره آموزشی پیشرفته، صفر تا صد نرم افزار تری دی مکس و دستورات پرکاربرد آن برای شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری آموزش‌داده‌شده است. گذراندن این دوره تخصصی، تمامی نیازهای شما برای آموزش 3Dmax در معماری را برطرف می‌کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از دوره آموزشی‌ Max Cafe و تهیه آن، روی لینک کلیک کنید.

پکیج آموزشی
3Ds Max
پکیج آموزش تری دی مکس
5 نکته مقدماتی در آموزش 3Dmax در معماری - بن رو کالج

Rating 0.00 from 0 votes

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید